Στο σχολείο μας, είχαμε την ευκαιρία να δούμε την μετατροπή τηγανέλαιου σε βιοντίζελ. Στα πλαίσια της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, οι μαθητές του Γ3, με θέμα εργασίας ?Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ενέργεια από απορρίμματα και καλλιέργειες?, μεταξύ άλλων, ερευνώντας τις δυνατές πηγές παραγωγής ενέργειας, διαπιστώσαμε πώς, τα χρησιμοποιημένα λάδια από τις κουζίνες μας, κρύβουν ενέργεια και είναι κρίμα να αδειάζονται στους νεροχύτες και να καταλήγουν στη μονάδα βιολογικού καθαρισμού της πόλης μας, όπου η παρουσία τους, κάνει το έργο της επεξεργασίας των λυμάτων πολύ πιο δύσκολο. Επίσης αν τα συγκεκριμένα τηγανέλαια καταλήξουν χωρίς επεξεργασία σε υδάτινο οικοσύστημα, η ρύπανση που επιφέρουν, δύσκολα υποχωρεί με τους φυσικούς μηχανισμούς καθαρισμού, που διαθέτουν αυτού του είδους τα οικοσυστήματα.
Καλέσαμε λοιπόν την παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ Τρικκαίων-Περτουλίου για να μας δείξει τον τρόπο μετατροπής του τηγανέλαιου σε βιοντίζελ. Ανταποκρίθηκαν πρόθυμα και την Τρίτη 22 Μαρτίου 2016 οι μαθητές είδαν με έκπληξη πόσο εύκολα τα τριγλυκερίδια από το χρησιμοποιημένο τηγανόλαδο μετατράπηκαν σε μεθυλεστέρες, παρουσία μεθανόλης και KOH, με μεγάλη θερμική δύναμη. Παράλληλα παράχθηκε γλυκερίνη, που εύκολα αποχωρίζεται από το βιοντίζελ και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή σαπουνιού και κεριών.
Μετά από αυτό, τα ερωτήματα ήταν: Γιατί δεν υπάρχει μαζική συμμετοχή για τη συγκέντρωση των τηγανελαίων από φορείς ιδιωτικούς ή κρατικούς; Γιατί, ενώ η τεχνολογία το επιτρέπει, για μια ακόμη φορά, οι υπεύθυνοι για την ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων αλλά και οι πολίτες, επιτρέπουν τη ρύπανση και την υποβάθμιση του περιβάλλοντος; Μήπως τελικά τα πάντα είναι θέμα ενημέρωσης, πρωτοβουλίας και σωστών πολιτικών αποφάσεων;
Η περιβαλλοντική ομάδα του Γ3 θα συναντηθεί με τον Δήμαρχο Τρικκαίων προκειμένου να πάρει απαντήσεις.
Ευχαριστούμε τους κυρίους Κόκκαλη Θωμά και Κουτσώνη Ευάγγελο, μέλη της παιδαγωγικής ομάδας του ΚΠΕ Τρικκαίων-Περτουλίου, που πραγματοποίησαν το πείραμα στο σχολείο μας.
Η καθηγήτρια του σχολείου
Βασιλική Μιχαήλ